In de MotoDrive nummer 1-2018 is onderstaand artikel gepubliceerd over hoe belangrijk het is dat de technici goed worden opgeleid. Binnen Pols Motoren onderschrijven wij deze stelling. Onze monteurs hebben namelijk o.a. de volgende opleidingen gevolgd:

Jos is 'Technisch Specialist' en part-time docent aan de diverse monteuropleidingen bij het Koning Willem 1 college in 's-Hertogenbosch. Daarnaast is hij in 2016 geslaagd voor zowel het Maintain-Technician alsook Repair Technician programma van Honda.

Stan is in de afronding van zijn 'Technisch Specialist' opleiding, de hoogst haalbare monteuropleiding in Nederland.

Ties is Leerling monteur en werkt aan zijn kennis en ervaring onder het toeziend oog van zowel Jos als Stan.

 

Honda Academy

MotoDrive 1-2018

Honda Academy Erlensee

The Knowledge of dreams

Honda is een motormerk waarbij betrouwbaarheid, veiligheid en passie aan de basis staan van de filosofie, die jouw motordromen waar maakt. Dat uit zich in hoogwaardige en ver doorgevoerde technologie. Om dat goed te kunnen onderhouden, is diepgaande kennis nodig. Honda heeft daar een speciale academie voor opgezet. MotoDrive nam er een kijkje.

Het is een oude grap, maar eigenlijk is het bittere ernst: klap met hamer: 25 cent. Weten waar te slaan: 50 euro. Kennis is goud waard. Neem een eenvoudig voorbeeld: olie verversen en filter vervangen kan iedereen. Maar bij sommige motoren ben je daarmee niet klaar. Een oude Honda Dominator heeft bijvoorbeeld ook nog een gaasfilter in de olieleiding en een zeef voor de oliepomp, achter het rechter motordeksel. Die moeten ook af en toe worden gereinigd, anders komt de smering in gevaar. Eenvoudig, maar je moet het wel weten. Productkennis was toen - dertig jaar geleden - al belangrijk. Maar het wordt steeds belangrijker. Hoe mooier en geavanceerder de technologie, hoe belangrijker het wordt dat je het product door en door kent, wil je doelgericht en betrouwbaar onderhoud kunnen doen, storingen snel kunnen lokaliseren en efficiënt reparaties kunnen verrichten. Dat geldt zeker voor een merk als Honda, dat over een enorme technologie beschikt en dat vaak als pionier met nieuwe technieken op de markt komt. Neem bijvoorbeeld de variabele kleptiming op de VFR800 of de DCT-transmissie op de VFR1200F, de Crosstourer en de NC-serie. Betrouwbare, state-of-the-art technologie, maar als monteur moet je wel weten wat je moet en wat je vooral niet moet doen…

Erlensee

Honda zag al vroeg in dat goede basiskennis en specifieke productkennis van monteurs belangrijk waren om hoogwaardig en efficiënt onderhoud te kunnen verrichten. Dat zijn voorwaarden voor betrouwbaarheid en een lage “cost of ownership”, twee belangrijke factoren in de klanttevredenheid. Er kwamen diverse opleidingscentra, waar monteurs de technologie onder de knie konden krijgen. In 2009 besloot Honda echter om het opleidingstraject naar een nog hoger niveau te tillen. Het introduceerde een centraal, Europees opleidingscentrum, waar monteurs uit alle landen naartoe komen om hun kennisniveau te verhogen en om specifieke producttrainingen voor nieuwe motoren, auto’s, power equipment of marine-producten te volgen. Een complex dat 53.000m2 groot is, met een dynamische testruimte buiten van 15.000 m2 en een gebouw dat 7.000 m2 telt, waarin 6 trainingsruimten voor niet-technische training en zes ruimten voor technische trainingen alsmede 3 werkplaatsen. Er worden naast technische trainingen ook rijtrainingen gegeven en opstapdagen, waarbij mensen zonder rijbewijs eens van het motorrijden kunnen proeven.

Voor de praktijk

In Erlensee worden voor alle producten technische trainingen ontwikkeld. Ook wordt de benodigde productdocumentatie hier gemaakt. “Producten worden met een aantal ingenieurs gedemonteerd en bekeken, waarna wordt bepaald wat er in de trainingen aan bod moet komen”, legt Gerhard Grindl, hoofd Europese Trainingen uit. “Daarbij wordt ook gekeken met welke problemen de dealers de “Dealer Technical Support” benaderen, want dat zijn problemen waarmee monteurs in de praktijk te maken krijgen. Daar moeten ze het antwoord op weten. Bij ingewikkelde of unieke problemen vliegen onze “Flying Docters” erheen. Enerzijds om het op te lossen, anderzijds om kennis op te doen die dan vervolgens terugkomt in de cursussen. Ons trainingsprogramma is niet achter de groene vergadertafel ontstaan, het is vanuit de praktijk ontwikkeld om de monteurs op de praktijk voor te bereiden.”

Platform

Wanneer een motorhandelaar Honda dealer is of wordt, gaat dat een stuk verder dan dat hij alleen het recht krijgt om Honda’s te verkopen. Hij moet ook zorgen dat zijn klanten gelijk en op een hoog niveau behandeld worden. Dat betreft ook het onderhoud en dat betekent dat er, afhankelijk van de grootte van de dealer, één of meer monteurs het door Honda vereiste kennisniveau moeten hebben. Daarvoor zal de betreffende monteur in eerste instantie een aantal modules van de “Honda Dream Factory” - Honda’s online platform - met succes moeten afwerken. Dit platform bevat een groot aantal e-learning modules, die de monteur online kan doen. Dat begint met een Honda DNA-training, om het merk te leren kennen. Dan volgt er een traject “onderhoudstechnicus”. Dat traject bestaat uit 34 modules. Die worden voorafgegaan door een test. De uitkomst daarvan bepaalt welke e-learing modules de monteur moet volgen. Honda noemt dit de Individual Skills Approach.

Eigen tempo

Zijn de e-learning modules met succes afgerond, dan volgen er een aantal “hands-on”- trainingen “reparatietechnicus” in Erlensee, ook weer via de Individual Skills Approach. De monteurs doen in Erlensee eerst een aantal assessment-testen. Leggen ze die met succes af, dan worden de modules die daarbij horen afgestreept. Uit de testen blijkt waar extra training en kennis nodig is, waarna de monteurs in de practicumlokalen uitleg krijgen en aan werkopdrachten kunnen werken in een van de zes praktijkstations. Daarbij worden ze begeleid door een technisch trainer, die voor een optimale interactie met de monteurs maximaal 4 cursisten onder zijn hoede krijgt: “Wanneer je frontaal les geeft, zijn er altijd een paar mensen die het net niet kunnen volgen of voor wie het te langzaam gaat, zodat ze de concentratie verliezen. Onze manier is duurder, maar geeft veel betere resultaten omdat iedereen in zijn eigen tempo kan studeren”, stelt Grindl. “Per dealer moet er minimaal één monteur zowel onderhouds- als reparatietechnicus zijn, bij toenemende grootte kan er een onderhoudstechnicus of reparatietechnicus bij komen. Die moeten alle trainingen met goed gevolg doorlopen hebben. Hebben ze dat, dan zijn ze voor 3 jaar gecertificeerd. Wel moeten ze doorlopend trainingen voor nieuwe modellen blijven volgen…”

Noblesse oblige

Natuurlijk lopen we ook de trainingsruimte van de Honda Academie in Erlensee nog even binnen. Daar zijn een aantal monteurs geconcentreerd bezig met een laptop en een diagnoseapparaat. “Bij een defect is het belangrijk dat je weet wat je moet meten en hoe je meetwaarden moet interpreteren”, vertelt Tom Weeber, de technisch trainer van Honda. “Bij mensen die niet genoeg kennis hebben zie je vaak dat er componenten worden gewisseld tot het weer werkt. Dat is een dure en onprofessionele manier van repareren, waar de klant de dupe van wordt. Vooral als een component door een externe oorzaak kapot is gegaan, dan gaat het nieuwe onderdeel namelijk ook meteen stuk. Als je het systeem kent, je volgt de procedures en je meet goed, kun je vaak direct de vinger op de zere plek leggen en direct dat – en alleen dat – vervangen dat nodig is. Dat is voor de klant een stuk goedkoper. Wanneer een bedrijf het Honda-logo op de gevel heeft, mag je ervan uitgaan dat de benodigde kennis er is en dat je motor het juiste onderhoud krijg. Noblesse oblige…”

Pols Motoren op Google+