• 2014-nc750s-banner
  • 2014-cbr650f-banner
  • 2014-cb650f-banner
  • 2015 CRF1000L Banner
  • honda press info

UPDATE 12-01-2016: DE EERSTE EXEMPLAREN STAAN BIJ ONS IN DE SHOWROOM! 

The new 16YM Honda CRF1000L Africa Twin

 

58380 16YM CRF1000L Africa Twin

Persbericht

Vrijdag 24 juli, 2015, 9 uur

*UPDATE Maandag 14 september: Definitieve prijzen + Film Marquez/Barreda toegevoegd*

De nieuwe Honda CRF1000L Africa Twin modeljaar 2016

  • Meer details over Honda’s nieuwe avontuurlijke 1000 cc-motorfiets met volledig nieuwe, compacte parallelle twin met 70 kW vermogen en 98 Nm koppel. 
  • Motor geïntegreerd in compact, lichtgewicht aluminium frame voor uitmuntende offroadprestaties, toercomfort en wendbaarheid bij dagelijks gebruik. 
  • Nieuwe DCT-functies, uitschakelbaar ABS en HSTC met verscheidene standen beschikbaar voor optimale trekkracht, zowel offroad als op de weg. 
  • Vier kleurencombinaties verkrijgbaar, waaronder CRF Rally en Tricolore. 
  • Eerste studio- en buitenbeelden.

Honda onthult met trots de verdere technische details over de CRF1000L Africa Twin, die eind 2015 in heel Europa in de Honda-showrooms zal staan. Net als zijn beroemde voorgangers is de CRF1000L Africa Twin goed uitgerust voor het echte avontuur, met een krachtige motor en een dynamisch chassis, klaar om de wereld te veroveren, zowel op de weg als offroad.

 

CRF1000L Africa Twin – CRF Rally colour

Van bij de start van het CRF1000L Africa Twin-project was er één motorfiets die constant model stond met zijn evenwicht tussen gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en rijgedrag, zowel op het asfalt als op onverhard terrein: de rudimentaire XRV750 Africa Twin. Deze legende bleek een waardevolle maatstaf te zijn, zelfs tegenover het uitgebreide aanbod aan hedendaagse avontuurlijke motorfietsen. De nieuwe Africa Twin heeft geen enkel onderdeel gemeen met zijn gelijknamige voorvader, maar erft wel het karakter en de spirit die de XRV750 Africa Twin zo  goed maakten.

De avontuurlijke aanpak begint bij de motor, die moet presteren zowel op het terrein als tijdens lange wegreizen en alle gebruiksomstandigheden daartussen. De 1000cc grote parallelle tweecilindermotor van de CRF1000L Africa Twin steunt zwaar op Honda's offroad race-ervaring met de competitiemachines CRF250R/450R en CRF450R Rally en maakt gebruik van hetzelfde compacte Unicam-cilinderkopdesign met vier kleppen. Een lichtgewicht nokkenas - gegoten van dezelfde materialen als bij de CBR1000RR Fireblade - bedient de kleppen, terwijl twee bougies per cilinder het brandstof-luchtmengsel in elke verbrandingskamer doen ontvlammen.

58400 16YM CRF1000L Africa Twin

58636 16YM CRF1000L Africa Twin

Dankzij zijn krachtige en lineaire vermogen en koppel biedt deze motor bij elk toerental onmiddelijk respons, begeleid door een aangename en karaktervolle diepe brom wanneer hij in de toeren klimt. Een 270° gefaseerde krukas zorgt voor een karakteristieke krachtsontplooiing en verschaft een uitmuntend gevoel voor achterwielaandrijving. Tweeassige primaire balansassen drukken trillingen de kop in.

De beperkte hoogte van de krachtbron draagt bij tot een uitstekende bodemvrijheid van de CRF1000L Africa Twin - nog zo'n typisch kenmerk van een rasechte allroad motorfiets. De motoronderdelen zijn ook slim georganiseerd met het oog op een dynamisch én esthetisch effect. De waterpomp is ondergebracht in de behuizing van de koppeling, terwijl zowel de olie- als waterpompen aangedreven worden door een gezamenlijke balansas. Ook het ontwerp van het ondercarter, waarin de olie wordt opgeslagen en de drukgevoede pomp is ondergebracht, draagt bij tot de compacte afmetingen van de motor.

De lichte en tegelijk robuuste zesversnellingsbak maakt gebruik van hetzelfde schakelvorkdesign als de CRF250R/450R om vlotte schakelovergangen te verzekeren. Een slipkoppeling controleert de aandrijving bij het vertragen en terugschakelen, waardoor de koppelingshendel zich op elk schakelmoment vlot laat bedienen.

Voor het chassis van de CRF1000L Africa Twin werd gestreefd naar drie belangrijke eigenschappen waarin de oorspronkelijke XRV750 uitblonk: offroadprestaties, het comfort van een toermotor en de wendbaarheid van een geweldige allrounder of pendelmotor.

58402 16YM CRF1000L Africa Twin

Een stalen semidubbel wiegframe biedt een perfect evenwicht tussen stabiliteit bij hoge snelheden - ook volledig geladen - en echte offroadcapaciteiten, wendbaarheid en pure kracht. Gewichtscentralisatie - met onderdelen, zoals de batterij, die aan de achterkant van de cilinderkop zit - draagt bij tot een laag zwaartepunt.

De omgekeerde Showa-vorken met lange veerweg zijn volledig instelbaar en uitgerust met dubbele radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauwen van Nissin en zwevende wave-remschijven van 310mm. De veervoorspanning van de Showa-achterschokdemper kan hydraulisch versteld worden. Net zoals de CRF450R Rally is de CRF1000L Africa Twin zowel voor- als achteraan uitgerust met spaakvelgen van 21/18 inch, met 90/90-21 en 150/70-18 banden.

Conform zijn designthema van 'onbreekbare lichtheid' wordt de stijl van de Africa Twin gekenmerkt door een minimum aan koetswerkelementen in een stoere en lichte structuur die de rijder niet alleen beschermt tegen weersinvloeden, maar ook een slank en wendbaar gevoel biedt. De dubbele koplampen verwijzen naar de kenmerkende look van het origineel en de zithoogte kan 20mm versteld worden. In combinatie met de zuinige motor garandeert de grote brandstoftank van 18,6 liter een rijbereik van 400 km.

Om de algemene elektronica af te stemmen op alle mogelijke gebruiksomstandigheden, zowel op de weg als offroad, biedt het HSTC-systeem (Honda Selectable Torque Control) drie controlestanden, terwijl de bestuurder het ABS-systeem voor het achterwiel kan uitschakelen.

De CRF1000L Africa Twin zal verkrijgbaar zijn met vier kleurencombinaties: CRF Rally, Tricolore, Zilver en Zwart.

58392 16YM CRF1000L Africa Twin

CRF1000L Africa Twin – CRF Rally en Tricolore

Optioneel Dual Clutch Transmission (DCT) for adventure

Honda’s unieke Dual Clutch Transmission (DCT) zal optioneel verkrijgbaar zijn op de CRF1000F Africa Twin. Dit systeem wordt ondergebracht in een gewoon carter, zodat de DCT-versies niet breder zijn dan de andere.

De DCT-versnellingsbak beschikt over de manuele standaardmodus, waarbij de rijder kan schakelen met behulp van trekschakelaars aan het linkse handvat, en twee automatische standen. De D modus verschaft het beste evenwicht tussen zuinigheid en rijcomfort. De herziene S modus biedt de keuze uit drie verschillende schakelpatronen: S1, S2 and S3.

Natuurlijk is de DCT-versnellingsbak ook volledig uitgerust om te functioneren in een avontuurlijke omgeving, met offroadfuncties die worden geactiveerd door middel van de G schakelaar op de rechterkant van het instrumentenpaneel. De verschillende standen van de G schakelaar verbeteren de trekkracht en besturing van de motorfiets - die bijzonder belangrijk zijn bij offroadrijden - door het slippen van de koppeling tijdens het schakelen te beperken.

Een nieuwe functie van het DCT-systeem is de hellingdetectie, waarbij het schakelpatroon wordt aangepast aan de hellingsgraad om in alle omstandigheden optimale controle te bieden.

* HSTC en ABS zijn niet beschikbaar op de basis versie, en standaard op de ABS en DCT versies.

Prijzen:

De CRF1000L Africa Twin is leverbaar in 3 uitvoeringen:

  • Zonder ABS:  € 13.890,- (incl BTW + BPM)
  • Met ABS: € 14.890,- (incl BTW + BPM)
  • ABS/DCT: € 16.190,- (incl BTW + BPM)

YouTube Promomateriaal 

True Adventure - Episode 1: The Dream

True Adventure - Episode 2: Live Unline the others

True Adventure - Episode 3: Return to Dakar

True Adventure - Episode 4: The Meeting Part 1

True Adventure - Episode 5: The Test

True Adventure - Episode 5: The Meeting Part 2

True Adventure - Genteki Test Footage

True Adventure - Africa Twin: testrit Marc Marquez en Joan Barreda met interviews

 

Main technical specifications

Engine Type

Liquid-cooled 4-stroke 8-valve Parallel Twin with 270° crank and uni-cam

Engine Displacement

998cm3

Max. Power Output

70kW/7,500rpm (95/1/EC)

Max. Torque

98Nm/6,000rpm (95/1/EC)

Bore & Stroke

92.0 & 75.1mm

Clutch

Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch

Final Drive

O-ring sealed chain

Gearbox / Transmission Type

Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes

Honda Selectable Torque Control System (HSTC)

* HSTC 3-levels + Switch Off (*ABS & DCT models only, not on STD model)

Frame Type

Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe

Turning Radius

2.5m

Dry Weight

208kg (STD), 212 kg (ABS), 222kg (DCT)

Kerb Weight

228kg (STD), 232 kg (ABS), 242kg (DCT)

Fuel Capacity

18.8 litres

Length x Width x Height

2,335 x 875 x 1,475mm (STD), 2,335 x 930 x 1,475mm (ABS/DCT)

Wheelbase

1,575mm

Seat Height (STD position / Low position)

870/850mm

Ground Clearance

250mm

ABS system type

ABS* 2-Channel with rear ABS off switch (* ABS & DCT models only, not on STD model)

Brakes Front

310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers (*ABS) and sintered metal pads

Brakes Rear

256mm wave hydraulic disc with 2-piston caliper (*ABS) and sintered metal pads. Also Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT model.

Wheels Front

Wire spoke with aluminium rim

Wheels Rear

Wire spoke with aluminium rim

Rim Size Front

21M/C x MT2.15

Rim Size Rear

18M/C x MT4.00

Tyres Front

90/90-R21 tube type

Tyres Rear

150/70-R18 tube type

 
.

Pols Motoren op Google+